18-08-06

meester Raveel

Er zijn dagen dat alles weer in een schone plooi lijkt te vallen. We komen beroemdheden tegen die ons tactvol begroeten. Zo zagen we in Sint-Maartens-Latem een vrolijke Yvonne Kroonenberg, ook zonder woorden is zij veelzeggend, die schalkse blik, dat ondeu-gende gezicht, een schone en welgezinde schrijfmadam. Spijtig dat zij haar nieuwe vriendje meehad, anders was er bijgepraat.
Honderd kilometer verder, in een sportief Leuven zat onze super-coach Paul Van Den Bosch (
http://achterdeschermen.blogspot.com) in zijn eigen schaduw te genieten op het Sportkot. Toch riep hij ons aan, dat doet deugd onder bloggende boeren, enfin, zelf is hij wel pro-fessor. Een webbende mens wordt er verlegen en beschroomd van.

Maar waar het hier om draait en keert, is niet het eigen blazoen. Zeg ik dit zonder enige moeite? Laat ons wel wezen, als de groten aantreden, worden wij genadeloos weggeveegd. Als met name Raveel, de allergrootste schilder van deze Belgische generatie uitpakt met zijn werk, weliswaar onvolledig, dan beseft een mens zijn eigen nietigheid. Wij waren te gast in Machelen-Zulte, op de expositie van de oude artiest. Roger Raveel, zeg maar de Meester, is de tederste van alle anarchisten, de helderste van alle verfdoosvirtuosen, de begenadigdste en de allermildste kunstenaar die ons land gekend heeft in de laatste halve eeuw (of zelfs langer). Raveel, die is van het gezamenlijke topniveau van een Boon en een Claus, dus verdubbelde kandidaat-Nobelprijsklasse. Het universum van deze Meester is een wereld die volledig op zichzelf staat, zijn werken houden zich eigenzinnig en soeverein in stand, dwz puur vanuit hun innerlijke sterkte. Dit hoeft geen extern betoog. We doen toch een poging, want we werden compleet ingepakt. Zoiets kruipt in een mens zijn warme kleren, tintelt door de bruisende huid en kriebelt in het hart, via de buik tot in de tenen. Waarlijk verbazend, meesterlijk.

Eén bedenking van mezelf als kleine aardse sterveling, als kunstonkundige en ‘verblind ge-staarde’. Waarom hangt onze Grote Meester niet in het Guggeheim te New York of in de Tate Modern Galery in Londen? Waarom is hij slechts schaars present bij de naaste buren van het S.M.A.K. in Gent? Zeg het ons, Jan Hoet. Verklaar dit nader, Grote Pieten met de Kunstpet. Wij stelden bij deze genadeloze pracht zelfs vast dat de meeste doeken en in-stallaties nog “eigendom van de kunstenaar” waren. Oh schande, hoe kan dit nu? Onlangs lazen wij dat een gemiddelde Raveel een luttele 25.000 euro waard is, dat is toch bescha-mend weinig. Die stille en onwereldse man weegt tientallen tonnen meer in zuiver artistiek en intrinsiek gehalte.

 

Ligt de reden van deze financiële onderwaardering in de diepere essentie van zijn aard en werk? Meester Raveel schildert zich een bestaan vanuit zijn dwarse kop, hij neemt de din-gen in zich op door een onaardse blik en kijkt zodanig indringender dan een modale mens vermag. Die schone consequentie trekt hij ademloos door, dus geen commercie is aan hem besteed, de galerieën laat hij aan de mindere genieën. De authenticiteit van deze kunst-enaar is aandoenlijk, hij stelt zich zodanig kwetsbaar op dat niemand aan hem raken mag.
Dat is de paradox van de allergrootsten: de kunst ‘an sich’ die zich levensgroot voor zijn schepper komt placeren. Meester Raveel laat de onwezenlijkste dingen gebeuren, hij schil-dert vanuit zijn ondraaglijke en hoogst ondagelijkse dromen, vanuit zijn onachterhaalbare gedachten, op intuïtief aanvoelen van een mysterie dat ergens in de kosmos zweeft.


Hij kan niet anders dan zijn eigen grootste raadsel zijn, daarom kladt hij rusteloos voort aan zijn fantomen. Wij zijn op voorhand getroost dat ooit gerechtigheid zal geschieden. Onze Roger Raveel moet nog enkel doodgaan om onsterfelijk te worden. Die man is een mythe in wording, nauwelijks kenbaar en haast ondenkbaar in dit leven. Daarom is heden ondank-baarheid zijn deel. Vergeef ons, Meneer Raveel. Wij zagen in een verder museum de Cobra-kinderen Karel Appel en Pierre Alechinsky, twee kladjesschilders. De Meester karikaturiseer-de deze cobraïsten in het kwadraat, als een speelvogel, spottend? Nee, dat laatste is niet aan hem besteed. Hij overklast hen simpelweg, sober de schoonste, buiten elke categorie.

 

13:51 Gepost door Marlon | Permalink | Commentaren (10) |  Facebook |

Commentaren

Niet gek genoeg ja, dit is erop, Marlon. Onderschat en ondergewaardeerd dat het geen naam heeft. wat hem ontbreekt is de uitstraling, het extravagante, het gekke van een kunstenaar. hij heeft geen uitstraling zoals Panamerenko of Jan Fabre, als je hem ziet valt hij niet op. uiterlijk doordeweeks.
ook meesterlijk onder woorden gebracht.
marc

Gepost door: marc | 18-08-06

troebele spiegeltjes Zie je wat ik bedoel, Marlon? Zelfs op zo'n prachtig geschreven beschouwing over Rozee, komt er nauwelijks enige reactie. Worden zijn spiegeltjes troebel? Of zien wij niet meer goed?
marc

Gepost door: marc | 19-08-06

kunst Kunst en cultuur worden niet zo gewaardeerd bij het grote publiek,spijtig genoeg.Ik durf toegeven dat ik het ook heb moeten leren.Als je van thuis uit nooit iets met cultuur te maken heb gehad,is het moeilijk om zelf die stap te zetten.Gevolg is dat ik hier nogal onwetend rond ben.Ik ben inhaalmanoeuvres aan hetv maken,dat wel...
Smaak is ook zeer persoonlijk.Ikzelf ben niet zo aangetrokken tot zijn vorm van kunst.Maar wie ben ik om te oordelen?
Ook vind ik dat we deze kunstenaars niet op een voetstuk moeten zetten(heb ik al ooit gezegd,dacht ik),waarom zouden ze meer appreciatie moeten hebben omdat ze toevallig met deze gave geboren zijn?
Ieder zijn specialiteit en het één is niet meer waard dan het andere.
Weer zeer mooi geschreven,dat vind ik ook,Marc.
grtjs,Bé.

Gepost door: rebecca | 19-08-06

en nog iets.. ons Iris,de cultuurspecialist,is op vakantie..!

ps.Het is ook niet omdat er niet gereageerd wordt op bepaalde items dat het negatief beoordeeld wordt.Soms is er gewoonweg niets aan toe te voegen.Ik reageer meestal zelf als ik iets niet duidelijk begrijp of als ik een heel andere kijk op de zaken heb,anders niet.
Dus,don't panic...

Gepost door: Rebecca | 19-08-06

voor Marc & Rebecca Dag Marc, het is een schone troost dat onze Rozee er zelf niet zozeer om treurt, maar vrolijk verder bellefleurt, wat heeft immers vat op die man: de oneindige kosmos en zijn eigen kleinheid in die immense totaliteit. Hij ziet er op spiegelzachte wijze doorheen, daarom is hij een kunstenaar pur sang. Wij krabbelen wat onnozel na. Dank voor je verhelderende inzage en vertederend commentaar, daarvoor kladden we voort. We proberen steeds een stukje beter, jij toch ook?

Hé Bé, je hebt gelijk: Raveel is 'toevallig' met deze gave geboren, zoals wij allen een talent ontvingen, maar je moet het wel ontginnen, wij zijn eigenlijk geen individuele mensen, maar eerder elk een ontvankelijk medium langswaar iets kan doorgegeven worden... aan de arbeid dus, Nietzsche heeft het ons voorgezegd sinds hij God voor dood verklaarde, wij moeten onze hemel hier op aarde scheppen, geluk komt voort uit diepgang en uit nog dieper graven, tot een uitkomst bij de... kunst.

zonder pose,
Marlon.

Gepost door: marlondo | 19-08-06

niet helemaal mee eens Wij zijn inderdaad een ontvankelijk medium volledig akkoord,maar toch ieder met zijn karakter en persoonlijkheid en talenten,dus wel individueel.Vergelijk eens de manier van reageren van een reeks pasgeboren baby's,hun ritme,hun eetlust,hun spierkracht bij spartelen bvb...is zeer individueel en verschillend.Later wordt dit dan nog eens extra beïnvloed door uitwendige factoren zoals ervaringen op allerlei vlak.De ene persoon is ook ontvankelijker dan de andere,dus...
zondagsgrtjs,Bé.

Gepost door: Rebecca | 20-08-06

Een prachtige ode aan Raveel heb je hier neergepend!!! Hij verdient het zeker en is beslist ondergewaardeerd!! Waarom is de roem hem voorbijgegaan? Waarom is hij niet bij de "grootsten"? Misschien te bescheiden, misschien teveel genie om zichzelf te "willen" verkopen.
Antwerpse groetjes!

Gepost door: Ilona | 20-08-06

@Rebecca en Ilona Hallo meisjes, dank voor het mee helpen denken over dit artistieke onderwerp, ik onderwerp me graag aan jullie bespiegelingen, weer stof om een eindje peinzend verder mee te fietsen.

rimpeltje,
Marlon.

Gepost door: marlon | 21-08-06

Kunstpausen Waarom Raveel niet en wel Jan Fabre, Panamarenko en anderen. Ga even naar Visionair België, de site van Johan Sanctorum, en klik links op
'Artistieke Peptalk'. Dan wordt een en ander duidelijk. Trouwens, je vindt er nog meer berichten over hetzelfde onderwerp.
http://www.visionair-belgie.be/

Gepost door: raf | 24-08-06

koning raveel is de echte koning. we kijken zo graag naar de hemel, in zijn spiegels.

Gepost door: martin | 25-08-06

De commentaren zijn gesloten.